Italian painter, Pisan school (active c. 1229-c. 1254 in Pisa).
Related Paintings of GIUNTA PISANO :. | Spinner by the Sea | Fisherman's wife on the beach | marie kroyer malar | The Triumph of Mordechai | St Peter distributes the Goods of the Community and The Death of Ananias | Related Artists:
VOS, Marten deFlemish painter (b. 1532, Antwerpen, d. 1603, Antwerpen).
Flemish painter and draughtsman. Together with the brothers Ambrosius Francken I and Frans Francken I, he ranks among the most important painters of altarpieces in Antwerp during the 1590s. Due, in part, to the Counter-Reformation, there was a renewed demand for altarpieces to replace those lost during iconoclastic riots in 1566 or the reformist movement of 1581. De Vos produced works for, among others, the Old Crossbowmen, the Brabant Coiners, the Antonites, the wine merchants and the Guild of St Luke. The importance of these works would seem to suggest that, after the deaths of Pieter Bruegel I in 1569 and Frans Floris in 1570, de Vos was considered, with some justification, the most important figure painter in Antwerp before Rubens. He was also a prolific draughtsman, especially during the first half of the 1580s, when the Calvinists were in power in Antwerp. During this period he provided numerous designs for print publishers, such as Peeter Baltens, Frans van Beusecom, the widow of Hieronymus Cock, Adriaen Collaert, Phillip Galle, Willem van Haecht, Eduard van Hoeswinkel, Gerard de Jode, Hans van Luyck and Johannes Baptista Vrints. This increased activity is probably indicative of the economic recession and a dwindling market for paintings (especially of religious themes). A total of some 1600 prints were produced after designs by de Vos, an output three times that of Maarten van Heemskerck. De Vos's drawings have been praised (see Mielke) for their lively,
GUARDI, GianantonioItalian Rococo Era Painter, ca.1699-1761
carl gustav piloCarl Gustaf Pilo, konstnär, målare, född 1711 i Nyköping, död 2 mars 1793 i Stockholm
Han studerade vid Konstakademien och för Arenius samt vidare i Tyskland. År 1740 till 1772 bosatt i Danmark, där han utnämndes till hovmålare, professor och direktör för akademien. I Danmark utförde han ett antal porträtt bl.a. av Fredrik V och Juliana Maria samt de kungliga barnen.
Efter Gustav III:s statskupp år 1772 blev man i Danmark avogt inställd mot svenskar och Pilo blev helt enkelt tvungen att fly till Sverige. Han bosatte sig i sin barndomsstad Nyköping. Gustav III sökte upp honom med uppdraget, att måla kungens kröning. Pilo försökte avsäga sig det, för han hade ju faktiskt inte varit med vid kröningen och han hade aldrig tidigare målat en gruppbild. Men kungen var envis och han ville ha en motsvarande målning till Ehrenstrahls på Drottningholm av Karl XI:s kröning och Gustav III ville att Pilo skulle måla den. Pilo antog till slut uppdraget och 1782 till 1793 arbetade han med tavlan , utan att bli helt färdig, vilket man ser om man studerar den noga där man på flera ställen på målningen upptäcker flera dubbla ansikten. Dessutom experimenterade Pilo med asfaltsfärg, vilket gör att tavlan uppvisar många större sprickbildningar.
Tavlan Gustav III:s kröning hänger på Nationalmuseum och är Pilos kanske yppersta arbete och en pärla i svensk konst. Kompositionen är väl avvägd, koloriten glänsande harmonisk samt de individuella porträtten är briljant utförda.
Pilo bör räknas till våra främsta målare och var särskilt skicklig som kolorist, där man ser spår och inflytande från den venetianska skolan och från Rembrandt. Många av hans tavlor utstrålar festivitas detta gäller framförallt den stora kröningstavlan. Pilos betydelse i svensk konsthistoria kan också utläsas i att Postverket vid tre tillfällen använt målningar av P. som motiv vid frimärksutgivning. Bl a utgavs till Pilos 250-årsdag en detalj ur kröningstavlan.
Även två av Pilos bröder var också konstnärer, dock med mindre framgång, Jöns Pilo (1707-?) och Olof Pilo (1718-1795).